100% ONLINE MBA ŠTÚDIUM, MSc, MHA & LLM ZA CENU OD 3.204 € - PRIHLÁSENIE DO 20. 10. 2024
Kalkulátor finančního přínosu MBA studia Kalkulátor finančného prínosu MBA štúdia

Noví manažéri a autorita: ako si získať rešpekt a vybudovať dôveru

3. október 2024
Noví manažéri a autorita: ako si získať rešpekt a vybudovať dôveru

Vstup do riadiacej funkcie je často spojený s mnohými výzvami, pričom jednou z najdôležitejších je vybudovanie autority a získanie rešpektu tímu. To však môže byť výzvou nielen pre nových manažérov, ale často aj pre skúsených zamestnancov. Pozrite si preto naše tipy, ako si získať autoritu a rešpekt svojho tímu.

Autorita a efektivita práce idú ruka v ruke

Ako manažér s prirodzenou autoritou dokážete lepšie organizovať prácu, komunikovať očakávania a hlavne motivovať členov tímu k plneniu úloh a dosahovaniu cieľov. Naopak, bez autority je riadenie neefektívne, pretože tím nemá jasnú štruktúru a pravidlá, ktorými by sa mal riadiť. Nedostatok autority môže viesť k chaosu, zmätku a poklesu pracovnej morálky.

Techniky budovania autority

Autorita nespočíva v presadzovaní pravidiel a direktívnosti. Ak chcete získať autoritu, musíte spojiť leadership s empatiou, jasnou komunikáciou a odhodlaním. Musíte byť tiež trpezliví, pretože autoritu si nevybudujete za noc.
S trochou trpezlivosti a odhodlania si však môžete vybudovať silnú vedúcu pozíciu, ktorá vám umožní efektívne viesť tím. Poďme sa pozrieť na techniky, vďaka ktorým v očiach svojho tímu stúpnete. 

Príklady ťahu

Ako manažér musíte viesť príkladom - to znamená, že sa správate tak, ako očakávate, že sa budú správať ostatní. Ak chcete, aby váš tím prejavoval vysokú pracovnú morálku a odhodlanie, musíte tieto vlastnosti prejavovať sami. Blíži sa dôležitý termín? Zostaňte v práci dlhšie. Ukážete tým svoje odhodlanie. Viesť príkladom znamená nielen dodržiavať termíny a plniť úlohy, ale aj správať sa spravodlivo a rešpektovať každého člena tímu.

Jasná a efektívna komunikácia

Jednou z kľúčových zručností, ktoré by ste si ako manažér mali osvojiť, je schopnosť jasne komunikovať svoje predstavy, očakávania a ciele. Tím by mal mať vždy jasnú predstavu o tom, čo sa od neho očakáva a aké sú priority. To sa dá dosiahnuť napríklad zavedením pravidelných stretnutí, na ktorých každému členovi tímu jasne oznámite, aké sú hlavné úlohy na nadchádzajúci týždeň atď. Efektívna komunikácia eliminuje priestor pre nejednoznačnosť a zabezpečuje, že všetci pracujú na spoločných cieľoch.

Sebavedomie vyvážené pokorou

Sebavedomie je nevyhnutnou súčasťou autority, ale musí byť vyvážené pokorou. Niekedy musíte potlačiť svoje ego, inak hrozí, že vás tím bude vnímať ako arogantného nafúkanca. Je dôležité počúvať ostatných a byť otvorený ich názorom, ale zároveň sa rozhodne vyjadriť, keď je potrebné viesť tím k rozhodnutiu.

Možno je čas priznať si, že vediete tím, ktorého členovia sú v danej oblasti zdatnejší ako vy. Namiesto toho, aby ste sa snažili byť „neomylným šéfom“, venujte čas počúvaniu postrehov a rád skúsenejších členov tímu. Priznajte, že sa ešte stále učíte niektoré aspekty ich práce, a požiadajte ich o spätnú väzbu.

Jasné pravidlá a očakávania

Všetci členovia tímu musia mať jasno v tom, čo sa od nich očakáva. Len tak môže byť ich práca efektívna. Stanovenie pravidiel a konkrétnych cieľov poskytuje tímu štruktúru, ktorú potrebuje na dosiahnutie výsledkov. Jasne definované úlohy a zodpovednosti pomáhajú minimalizovať zmätok a prispievajú k zvýšeniu produktivity.

Predstavte si, že ste prevzali zodpovednosť za zákaznícku podporu, kde nie sú jasne definované pracovné postupy. Zavediete nové pravidlá a definujete zodpovednosti jednotlivých členov tímu. Vytvoríte napríklad postupy na vybavovanie sťažností zákazníkov, čím znížite zmätok v tom, kto má aké úlohy. Keď váš tím vie, čo sa od neho očakáva, pracuje efektívnejšie a nie je v takom strese.

Uznávanie úspechu a motivácia tímu

Uznanie je jedným z najsilnejších nástrojov na získanie rešpektu vášho tímu. Naučte sa oceňovať ich prácu, či už vo forme slovnej pochvaly alebo hmotnej odmeny. Uznávanie tvrdej práce nielenže motivuje k dodatočnému úsiliu, ale tiež buduje dôveru v manažéra ako vedúceho, ktorému záleží na výsledkoch a blahu tímu.

Rozhodnosť pri riešení problémov

Problémy a konflikty sú na pracovisku nevyhnutné. Ak ich však dokážete vyriešiť rýchlo a spravodlivo, získate si dôveru svojho tímu. Je dôležité, aby ste pri riešení krízových situácií dlho neváhali a dokázali prijímať rozhodnutia v súlade s hodnotami a pravidlami organizácie.

Budovanie vzťahov

Autorita neznamená, že sa musíte od svojho tímu dištancovať. Naopak, pevné vzťahy s členmi tímu sú kľúčom k budovaniu dôvery a získaniu rešpektu. Mali by ste prejavovať skutočný záujem o svojich zamestnancov, poznať ich silné stránky a podporovať ich osobný a profesionálny rozvoj.
Vyhraďte si čas na individuálne stretnutia s každým členom tímu, aby ste lepšie pochopili jeho ciele a pracovné preferencie. Predstavte si napríklad, že jeden z členov vášho tímu má záujem o ďalšie vzdelávanie a vy mu poskytnete príslušné školenia. Tento osobný prístup vám pomôže vybudovať dôveru a vzťah, ktorý posilní rešpekt a lojalitu.

Osobný rozvoj a školenia

Ako nový manažér by ste nemali zaspať na vavrínoch. Pracujte na vlastnom rozvoji a neustále sa vzdelávajte v odbore. To vám dodá dôveryhodnosť a kompetencie. Je dôležité zamerať sa na ďalšie vzdelávanie a získavanie nových zručností, ktoré vám pomôžu zvládať náročné situácie a efektívnejšie viesť svoj tím. Jednou z najefektívnejších foriem vzdelávania je titul MBA, ktorý je skvelý na ďalší osobný rozvoj a pomôže vám zvládnuť náročnú manažérsku úlohu.

Chcem vedieť viac
Chcem vedieť viac

Radi zodpovieme všetky Vaše otázky o štúdiu MBA, MHA, MSc alebo LLM.
Neváhajte nás preto kontaktovať.

Beriem na vedomie spracovanie osobných údajov.

Kalkulátor finančního přínosu MBA studia

* Data v kalkulaci vychází z průzkumu mezi absolventy MBA studia na institutu CEMI, realizovaného agenturou STEM/MARK v červnu 2022.