Pôvod a význam manažmentu, trendy v manažmente
Všetci sme už de facto manažérmi, pretože riadime sami seba. Naučíme sa to buď na základe životných skúseností, alebo prostredníctvom odborného vzdelávania - teda ak chceme profesionálne riadiť iných. Čo to znamená a aké sú najnovšie trendy v manažmente?
Manažment ako riadenie iných je odborná disciplína, ale určite nie je vynálezom modernej doby. Už v staroveku a stredoveku potrebovali panovníci a vojvodcovia účinné návody, ako efektívne riadiť armády. Neskôr boli dokonca napísané knihy, ktoré mali vládcom poradiť, ako riadiť a spravovať svoje územia.
História riadenia - aj silní vlastníci potrebujú manažérov
O manažmente, ako ho chápeme dnes, sa začalo diskutovať koncom 19. a začiatkom 20. storočia, pričom prvé teoretické práce na túto tému vznikli okolo roku 1920 (Henri Fayol a Alexander Church). V 30. rokoch 20. storočia ešte stále vládol klasický manažment, niekedy nazývaný vedecký manažment. Jeho hlavnou témou bolo odmeňovanie zamestnancov úmerne ich produktivite, zvyčajne prostredníctvom kusovej sadzby. Do popredia sa postupne dostávalo vzdelávanie manažérov a presné vymedzenie organizačnej štruktúry podniku. Od konca 70. rokov sa začalo viac hovoriť o zapojení zamestnancov do riadenia podniku a o zvyšovaní kvalifikácie pracovníkov.
V tom čase stáli na čele všetkých väčších a úspešných firiem silné osobnosti (napríklad Henry Ford alebo u nás Tomáš Baťa). Boli to majitelia aj manažéri. To sa však ukázalo ako veľká slabina, keď sa rozhodli z firmy odísť. Ich spoločnosť zostala "loďou bez kapitána", a preto ju ohrozovala kríza. Ukázalo sa preto, že v budúcnosti bude rozumnejšie tieto dve pozície oddeliť.
Okrem majiteľa získal v podniku dôležitú úlohu aj manažér - ako skúsená a zainteresovaná osoba, ktorá dokáže majiteľa zastupovať vo všetkých aspektoch (vývoj potom pokračoval a vrcholoví manažéri boli oddelení od manažérov ostatných línií). Majitelia a manažéri začali v tom čase viac spolupracovať aj so samotnými zamestnancami. Napokon od 80. rokov 20. storočia začalo mať na oblasť riadenia vplyv využívanie počítačovej techniky a robotiky.
Čo znamená manažment? Ruka, ktorá riadi
Slovo "manažment" je zloženinou pôvodných latinských slov "manus" (ruka) a "agere" (robiť, robiť). V angličtine sloveso "to manage" znamená dosiahnuť, riadiť, viesť, spravovať alebo vládnuť. Stručne povedané, manažment vo všeobecnom význame je súbor všetkých činností potrebných na zabezpečenie fungovania organizácie. Každý manažér vykonáva štyri funkcie, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie vopred stanoveného obchodného cieľa firmy - plánovanie, organizovanie, vedenie ľudí a kontrola.
Úrovne riadenia
Podľa disciplín sa rozlišuje napríklad manažment ľudských zdrojov, manažment zdravotníctva, manažment IT atď. a podľa úrovne sa rozlišujú tri typy: manažment spodnej línie (operatívni manažéri, napríklad majstri v dielni), stredný manažment a vrcholový manažment (vrcholoví manažéri, ktorí preberajú čiastočnú zodpovednosť za vlastníka).
Moderné trendy v manažmente? Viac podpory a podnikateľského myslenia
Teória je jedna vec, reálny život druhá. Celosvetové prieskumy vo firmách ukazujú, že podnikateľské prostredie sa mení stále rýchlejšie a je aj veľmi, veľmi konkurenčné, a preto tradičné spôsoby riadenia už nestačia. Tlak na znalosti, zručnosti, kompetencie a komunikáciu každého manažéra sa zvyšuje. Ak chce byť vo svojom podniku úspešný, musí s tým počítať:
-
menej riadiť, viac podporovať
Doteraz bol manažér zvyknutý rozhodovať a určovať termíny sám. Vydávať príkazy a dohliadať na to, aby ich podriadení plnili. Teraz však nastal čas, aby zodpovednosť prevzal jeho tím. Hlavnou úlohou manažéra je teda určovať smer a podporovať zmeny, ale nesnažiť sa za každú cenu všetko kontrolovať.
Viaceré svetové spoločnosti idú ešte ďalej a zavádzajú trend "holakracie" - budovania podniku bez tradičnej hierarchie. Ide o nastavenie pravidiel tak, aby sa podnik riadil čo najviac sám. Systém je založený na neustálom zlepšovaní, dobrej komunikácii a pokroku v opakujúcich sa cykloch.
-
myslieť podnikateľsky
Manažér, ktorý čelí problému, sa naň snaží pozrieť očami podnikateľa. Rýchlejšie vidí alternatívne riešenia, akceptuje možné riziká a intenzívnejšie pracuje na budovaní vzťahov.
-
využívajte energetický manažment
Riadenie času je síce fajn, ale v skutočnosti zbytočné, ak manažér padá únavou. Energetický manažment učí, ako pracovať s energiou a predchádzať vyčerpaniu, slabej koncentrácii a zníženej produktivite.
Budúcnosť manažmentu
Napriek týmto zmenám manažéri stále zostávajú kľúčovými pracovníkmi v každej spoločnosti, ktorá chce úspešne plniť požiadavky moderného podnikateľského prostredia. Aj preto sú moderné metódy riadenia alfou a omegou štúdia MBA. A tiež stále platí, že dobrý manažér by mal mať určite vlastnosti lídra, ale lídri nemajú vždy manažérske ambície.